بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ *
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
آیا کسی که به رو افتاده حرکت میکند به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست قامت در صراط مستقیم گام برمیدارد؟! * « سورهُ الملک آیه ۲۲ »
تفسیر نمونه
آیا کسی که به رو افتاده حرکت میکند به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست قامت در صراط مستقیم گام برمیدارد؟!
تفسیر:
راست قامتان جاده ی توحید
در تعقیب آیات گذشته، پیرامون کافران و مؤمنان، در نخستین آیهی مورد بحث وضع حال این دو گروه را در ضمن مثال جالبی منعکس ساخته، میفرماید: «آیا کسی که به رو افتاده حرکت میکند، به هدایت نزدیکتر است، یا کسی که راستقامت در صراط مستقیم گام برمیدارد و پیش میرود»؟! ( أفمن یمشی مکباً علی وجهه أهدی أم من یمشی سویاً علی صراط مستقیم).
در اینجا افراد بیایمان و ظالمان لجوج مغرور، به کسی تشبیه شدهاند که از جادهای ناهموار و پرپیچ و خم، میگذرد، در حالی که به رو افتاده، و با دست و پا، یا به سینه حرکت میکند، نه راه را به درستی میبیند، و نه قادر بر کنترل خویشتن است، نه از موانع با خبر است و نه سرعتی دارد. کمی راه میرود و درمانده میشود.
ولی مؤمنان را به افراد راستقامتی تشبیه میکند که از جادهای هموار و صاف مستقیم با سرعت و قدرت و آگاهی تمام، به راحتی پیش میرود.
چه تشبیه جالب و دقیقی؟ که آثار آن در زندگی این دو گروه کاملا نمایان است و با چشم خود میبینیم.
بعضی مظهر این دو گروه را پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و ابوجهل شمردهاند، البته اینها مصداقهای روشنی برای آیهی فوق است، ولی عمومیت مفهوم آیه را محدود نمیکند.
در تفسیر مکباً علی وجهه، احتمالات متعددی گفته شده:
آنچه با مفهوم لغوی آن سازگارتر است همان است که در بالا گفتیم، و آن کسی است به رو افتاده و با دست و پا و سینه به پیش میرود.
ولی بعضی دیگر گفته اند: منظور این است که ایستاده راه میرود، اما سر به زیر افکنده، و مسیر خود را به هیچوجه مشاهده نمیکند.
در حالی که بعضی دیگر معتقدند: منظور کسی است که تعادل خود را حفظ نمیکند، چند گام پیش میرود، بر زمین میخورد و برمیخیزد، و این وضع پیدرپی تکرار میشود.
از بعضی از کلمات راغب در مفردات نیز چنین برمیآید که منظور کسی است که تمام توجهش به وضع خویش است، و از غیر خود غافل است، ولی معنی اول به قرینه مقابله با وضع مؤمنان که از آن تعبیر به «سویاً» شده است، مناسبتر به نظر میرسد.
و به هر حال آیا این وضع کافر و مؤمن در آخرت است؟ یا در هر دو جهان؟ دلیلی بر محدود بودن معنی آیه در دست نیست، آنها هم در زندگی دنیا چنینند و هم در آخرت.
آری افراد بی ایمان چون خودخواه و خودپرست و لجوجند، و جز منافع مادی و زودگذر خویش را نمیبینند، و از آنجا که مسیر آنها مسیر هواپرستی است، به کسی میمانند که از سنگلاخی عبور میکند در حالی که بر سینه و دست و پا میخزد، اما کسانی که در پرتو ایمان از قید هوای نفس رستهاند بینشی عمیق، و مسیری صاف و روشن دارند.
منبع : تفسیر نمونه ، اثر مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مکارم شیرازى
در همین زمینه:
دریافت فایل صوتی تفسیر آیه ۲۲ سوره ملک ( مفسر : آقای دکتر محمد علی انصاری )
With more and more education components being dictated at the state and federal level such as the common core standards many teachers are left pay to write paper feeling like they no longer have a voice in their own schools.