آب جاری و گوارا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيکُمْ بِماءٍ مَعِينٍ *
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر * بگو : « به من خبر دهيد اگر آبهاي (سرزمين) شما در زمين فرو رود، چه کسي ميتواند آب جاري و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟! » « سورةُ الملک آیه 30 »
تفسير نمونه :
بگو: به من خبر دهيد اگر آبهاي (سرزمين) شما در زمين فرورود چه کسي ميتواند آب جاري در دسترس شما قرار دهد؟
در آخرين آيه به عنوان ذکر يک مصداق از رحمت عام خداوند که بسياري از مردم از آن غافلند، ميگويد: «به آنها بگو به من خبر دهيد اگر آبهاي مورد استفاده شما در زمين فرورود چه کسي ميتواند آب جاري در دسترس شما قرار دهد»؟! (قل أرأيتم ان أصبح ماؤکم غوراً فمن يأتيکم بماء معين(.
ميدانيم زمين از دو قشر مختلف تشکيل شده: «قشر نفوذپذير» که آب را در خود فروميبرد و در زير آن «قشر نفوذناپذير» است که آب را در آنجا نگاه ميدارد، تمام چشمهها، چاهها، قناتها از برکت اين ترکيب خاص به وجود آمده، زيرا اگر تمام روي زمين تا اعماق زياد قشر نفوذپذير بود آبها چنان در زمين فروميرفتند که هرگز دست کسي به دامانشان نميرسيد، و اگر همه نفوذناپذير بودند آبها روي زمين ميايستادند و تبديل به يک باتلاق ميشدند، يا به زودي به درياها ميريختند، و به اين ترتيب تمام ذخائر زير زميني آب از دست ميرفت. اين نمونه کوچکي از رحمت عام خدا است که مرگ و حيات انسان سخت با آن گره خورده است.
«معين» از مادهي «معن» (بر وزن طعن) به معني جريان آب است، و گاه گفتهاند از «عين» گرفته شده، و ميم آن زائده است، لذا بعضي از مفسران «معين» را به معني آبي گرفتهاند که با چشم ديده ميشود هر چند جاري نباشد. ولي بيشتر آنرا به همان معني آب جاري تفسير کردهاند، گرچه آب نوشيدني منحصر به آب جاري نيست، ولي بدون شک آبهاي جاري بهترين نوع آنها محسوب ميشوند، خواه به صورت چشمهها باشد يا نهرها و يا قنات و چاههاي جوشان.
بعضي از مفسران نقل کردهاند که يکي از کفار هنگامي که اين آيه را شنيد که ميگويد: «اگر آبهاي مورد استفاده شما در زمين فرورود چه کسي آب جاري در اختيار شما ميگذارد» گفت: «رجال شداد و معاول حداد»! «مردان قوي پنجه و کلنگهاي تيز. آب را از اعماق زمين بيرون ميکشند»! اما شب خوابيد آب سياه چشمان او را فراگرفت، در اين حال صدائي شنيد که ميگويد: «آن مردان قوي پنجه و کلنگهاي تيز را بياور تا اين آب را از چشم تو بيرون کشند»! اما امروز ميدانيم که اگر قشر «نفوذناپذير» زمين از ميان برود هيچ انسان قوي پنجه، و هيچ کلنگ تيز نميتواند آبي استخراج کند.
نکته:
در رواياتي که از ائمهي اهلبيت عليهمالسلام به ما رسيده، آيهي اخير به ظهور حضرت مهدي عليهالسلام و عدل جهانگستر او تفسير شده است، از جمله در حديثي از امام باقر عليهالسلام در تفسير اين آيه ميخوانيم:
«نزلت في الامام القائم (ع) يقول ان اصبح امامکم غائباً عنکم، لا تدرون اين هو؟ فمن يأتيکم بامام ظاهر يأتيکم باخبار السموات والارض، و حلال اللَّه و حرامه، ثم قال: واللَّه ما جاء تأويل هذه الاية، و لابد أن يجيء تأويلها.
«اين آيه دربارهي امامي نازل شده است که قيام به عدل الهي ميکند (حضرت مهدي) ميگويد: اگر امام شما پنهان گردد، و نميدانيد کجاست؟ چه کسي براي شما امامي ميفرستد که اخبار آسمانها و زمين، و حلال و حرام خدا را براي شما شرح دهد». سپس فرمود: «به خدا سوگند تأويل اين آيه نيامد و سرانجام خواهد آمد».
روايات در اين زمينه فراوان است و بايد توجه داشت که همه از باب «تطبيق» است، و به تعبير ديگر ظاهر آيه مربوط به آب جاري است که مايه حيات موجودات زنده است، و باطن آيه مربوط به وجود امام و علم و عدالت جهانگستر او است که آن نيز مايه حيات جامعه انساني است.
بارها گفتهايم که آيات قرآن معاني متعدد، و ظاهر و باطن دارد، ولي اين نکته را نيز مؤکداً تکرار ميکنيم که پي بردن به بطون آيات جز براي پيامبر و امام معصوم ممکن نيست و هيچکس حق ندارد چيزي به عنوان باطن آيه از پيش خود مطرح کند، آنچه ما ميگوئيم مربوط به ظواهر آيات است، و آنچه مربوط به بطون آيات است فقط بايد از معصومين بشنويم.
سورهي «ملک» با حاکميت و مالکيت خداوند شروع شد، و با رحمانيت او که آنهم شاخهاي از حاکميت و مالکيت او است پايان ميگيرد، و به اين ترتيب آغاز و انجامش کاملا منسجم است.
منبع : تفسير نمونه ، اثر مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى
در همین زمینه:
- تفسیر صوتی آیه 30 سوره ملک ( مفسر : آقای دکتر محمد علی انصاری )
- مطالب مرتبط – سایت انسان