شما اینجا هستید: خانه / انسان و حقوق / حق انسان ها ( حق الناس ) / بحث حق الناس

بحث حق الناس

حق الناس5

بحث حق الناس

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

بحث حق الناس بحث گسترده ای است و چیزی که دغدغه ی پیامبر و امام زمان (عج) است همین حق الناس است . داریم که کار پیامبر و امامان این است که بار سنگین گناهان را از دوش ما بردارند . آنها می خواهند غل و زنجیری که ما به دست و پای خودمان زده ایم را باز کنند . ماه ربیع ماه شادی و ماه ولادت پیامبر و امام صادق (ع) است . ادا کردن حق الناس در روح و نشاط انسان بسیار موثر است .

ما خدمت پیر بزرگواری رسیدیم و ایشان فرموند: در گوشه ی اتاق بقچه ای است که کفن من در آن است . من خودم را آمده کرده ام ، بدهی هایم را داده ام ، نماز و روزه هایم را بجا آورده ام ، خمس مالم را داده ام و حلالیت هم طلبیده ام و شبها راحت می خوابم و آرامش دارم .

ما برای تولد پیامبر باید جشن بگیریم و خیابانها را آذین ببندیم . در اروپا بعد از بیست روز هنوز چراغانی های تولد حضرت عیسی برپا بود . پیامبر ما به مراتب افضل تر از حضرت عیسی است . حضرت عیسی با امام زمان (عج) بیعت می کند . وجزو یاران آن حضرت می شود و پیروان ایشان هم با امام بیعت می کنند .

در روایات شیعه و سنی داریم که حضرت عیسی دعا کردند که خدایا من را جزو امت پیامبر قرار بده . می طلبد که ما برای پیامبرمان جشن مفصل تری بگیریم ولی ما باید بدانیم که این جشن ها شعار است و خیلی خوب است ولی هدف پیامبر این است که ما شاد باشیم و از دست این غل و زنجیرها رها باشیم .

برای باز کردن این غل و زنجیرها ما باید حق الناس را ادا بکنیم . با ادای حق الناس ما خودمان را به سیره ی پیامبر نزدیک کرده ایم . پیامبر درآخرین منبرشان از مردم حلالیت طلبیدند و فرمودند که : خدا قسم خورده است که در آخرت از ظلم ظالم نمی گذرد .
پیامبر فرمود : ای مردم یا من را حلال کنید یا من را قصاص کنید .داریم که لطافت پیامبر به حدی بالا بوده است که وقتی ایشان دست شان را در فضا بالا می آوردند مواظب بودند که دستشان به موجودات در فضا برخورد نکند . وقتی در هنگام نماز بچه ای گریه می کرد ، پیامبر نمازشان را سریع می خواندند . دل پیامبر خیلی رقیق و ظریف بوده است . با این همه ایشان حلالیت می طلبیدند .

در روایات داریم که حضرت فاطمه در پایان عمرشان از حضرت علی (ع) حلالیت طلبیدند و حضرت خدیجه که هر چه داشتند در راه اسلام دادند باز از حضرت محمد حلالیت طلبیدند . این کار باید سیره ی ما بشود که از یکدیگر حلالیت بطلبیم . ما باید از کسانی که زیاد با آنها مراوده داریم حلالیت بطلبیم . آنچه ما از نظر مال و آبرو در توان ما هست باید حلالیت بطلبیم . خدا بیش از این از ما نمی خواهد .

یک وقت کسی مالی دارد و آن را نمی دهد این فرد کلاهبردار است ولی یک وقت کسی ورشکست شده است و پشیمان شده است ، ما باید در مقابل این افراد کوتاه بیاییم . افراد محترمی در زندان هستند که از نظر مالی مشکل دارند یا بخاطر مهریه همسران شان در زندان هستند. هر کاری از دست ما برمی آید باید انجام بدهیم و بعد به سراغ نیکی ها و صدقه ها برویم و از طرف صاحبان حق صدقه بدهیم . این خیران به حساب صاحبان حق می رود و دین او ادا می شود . اگر کسی واقعا توبه کند امامان در روز قیامت از خدا می خواهند که اگر حق الناسی بر گردن آنها هست خدا آن قدر به صاحبان حق خیر و نیکی بدهد که از حق خودشان بگذرند تا او راضی بشود.

یکی از بزرگان برای زیارت به مدینه رفته بودند . در مدینه خانمی به من گفت که من برای بار اول به مدینه آمده ام ولی حال گریه و دعا ندارم . من حالت گرفتگی شدیدی دارم و فکر می کنم که امامان جواب سلام من را نمی دهند . من می خواهم به ایران برگردم . این بزرگ شما باید در کارهایی که کرده اید تذبر کنید که نکند دل کسی را شکسته باشید یا ممکن است که آه مظلوم پشت سر شما باشد . این خانم فکر کرد و گفت که بله ،من با مادرشوهرم قهرهستم و از او هم خداحافظی نکرده ام . از او بدم می آید . این آقا به خانم گفت که شما باید خودتان را بشکنید و با تلفن از مادرشوهرتان حلالیت بطلبید . این خانم این کار را کرد و بعد از چند روز مشکلش حل شد و اشکش سرازیر شد . مشکل ما سر مسائل جزئی است . ما باید کدورت ها را از دل مان دور بکنیم تا لذت زندگی را بچشیم .

خدایا به حق اباعبدالله ،فرج امام زمان (عج) را تعجیل بفرما و همه ی ما را جزو شیعیان آن حضرت قرار بده و انشاءالله خداوند
حق الناس ما را به کرم خودش ادا بفرماید
.

منبع : برنامه سمت خدا – شبکه 3 سیما

دریافت فایل صوتی

مطالب مرتبط :
سایت انسان

نظر بدهید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

دو × پنج =

رفتن به بالا