آيا به آبي که مينوشيد انديشيدهايد؟!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
أَ فَرَأَيْتُمُ الْماءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ * أَ أَنْتُمْ أَنْزَلُْتمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ * لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ أُجاجاً فَلَوْ لا تَشْکُرُونَ *
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
آيا به آبي که مينوشيد انديشيدهايد؟! * آيا شما آن را از ابر نازل کردهايد يا ما نازل ميکنيم؟! * هرگاه بخواهيم، اين آب گوارا را تلخ و شور قرار ميدهيم؛ پس چرا شکر نميکنيد؟!
« سوره الواقعه آیات 68 تا 70 »
تفسیر نمونه :
آيا به آبي که مينوشيد انديشيدهايد؟
تفسير:
اين آب و آتش از کيست؟
در اين آيات اشاره به ششمين و هفتمين دليل معاد، در اين بخش از آيات سورهي واقعه ميکند که بيانگر قدرت خداوند بر همه چيز و بر احياي مردگان است.
نخست ميفرمايد: «آيا به آبي که مينوشيد انديشيدهايد»؟
(أفرأيتم الماء الذي تشربون).
آيا شما آن را از ابر نازل ميکنيد؟ يا ما نازل ميکنيم؟
«آيا شما آنرا از ابر نازل ميکنيد؟ يا ما نازل ميکنيم»؟
(ءأنتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون).
«مزن» (بر وزن حزن) آنگونه که «راغب» در «مفردات» ميگويد: به معني «ابرهاي روشن» است، و بعضي آنرا به «ابرهاي بارانزا» تفسير کردهاند.
اين آيات وجدان انسان ها را در برابر يک سلسله سؤالها قرار ميدهد و از آنها اقرار ميگيرد، و در واقع ميگويد:
آيا دربارهي اين آبي که مايهي حيات شما است و پيوسته آنرا مينوشيد هرگز فکر کردهايد؟
چه کسي به آفتاب فرمان ميدهد بر صفحهي اقيانوسها بتابد، و از ميان آبهاي شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شيرين و پاک از هرگونه آلودگي را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟
چه کسي به اين بخارات دستور ميدهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهاي بارانزا را تشکيل دهند؟
چه کسي دستور حرکت به بادها و جابجا کردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمينهاي خشک و مرده ميدهد؟
چه کسي به طبقات بالاي هوا اين خاصيت را بخشيده که به هنگام سرد شدن توانائي جذب بخار را از دست دهد، و در نتيجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملايم، آهسته و پيدرپي، بر زمينها فرود آيند؟
اگر يکسال خورشيد اعتصاب کند، بادها از حرکت بايستند، قطعات بالاي جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمين بخيل گردد، آنچنان که زرع و نخيل لب تر نکنند، همه شما از تشنگي هلاک ميشويد، و حيوانات و باغها و زراعتهاي شما ميخشکد.
کسي که اين قدرت را دارد که با وسايلي اينچنين ساده آنچنان برکاتي براي شما فراهم سازد، آيا قادر بر احياي مردگان نيست؟
اين خود يکنوع احياي مردگان است احياي زمينهاي مرده که، هم نشانهي توحيد و عظمت خدا است و هم دليل بر رستاخيز و معاد.
و اگر ميبينيم در آيات فوق فقط روي آب نوشيدني تکيه شده و از تأثير آن در مورد حيات حيوانات و گياهان سخني به ميان نيامده به خاطر اهميت فوقالعاده آب براي حيات خود انسان است، بعلاوه در آيات قبل اشارهاي به مسألهي زراعت شده بود و نيازي به تکرار نبود.
جالب اينکه اهميت آب و نقش آن در زندگي بشر نه تنها با گذشت زمان و پيشرفت صنايع و علم و دانش انسان کم نميشود، بلکه بر عکس، انسان صنعتي نياز بيشتري به آب دارد، لذا بسياري از مؤسسات عظيم صنعتي فقط در کنار رودخانههاي عظيم قدرت فعاليت دارند.
هرگاه بخواهيم اين آب گوارا را، تلخ و شور قرار ميدهيم، پس چرا شکر نميکنيد؟؛
سرانجام در آيهي بعد براي تکميل همين بحث ميافزايد: «اگر بخواهيم اين آب گوارا و شيرين را به صورت تلخ و شور قرار ميدهيم»
(لو نشاء جعلناه اجاجا). «پس چرا شکر اين نعمت بزرگ را بجا نميآوريد»؟
(فلولا تشکرون).
آري اگر خدا ميخواست به املاح محلول در آب نيز اجازه ميداد که همراه ذرات آب تبخير شوند، و دوش به دوش آنها به آسمان صعود کنند، و ابرهائي شور و تلخ تشکيل داده، قطرههاي باراني درست همانند آب دريا شور و تلخ فروريزند!
اما او به قدرت کاملهاش اين اجازه را به املاح نداد، نه تنها املاح در آب، بلکه ميکربهاي موذي و مضر و مزاحم نيز اجازه ندارند همراه بخارات آب به آسمان صعود کنند، و دانههاي باران را آلوده سازند به همين دليل قطرات باران هرگاه هوا آلوده نباشد خالصترين، پاکترين، و گواراترين آبها است.
«اجاج» از مادهي «اج» (بر وزن حج) در اصل از «اجيج» آتش يعني برافروختگي و سوزندگي آن گرفته شده است، و به آبهائي که به خاطر شوري يا تلخي و حرارت دهان را ميسوزاند اجاج ميگويند.
اين سخن را با حديثي از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله پايان ميدهيم در اين حديث ميخوانيم: ان النبي کان اذا شرب الماء قال : الحمد لله الذي سقانا عذبا فراتا برحمته و لم يجعله ملحا اجاجا بذنوبنا!: «هنگامي که حضرت آب مينوشيد ميفرمود: حمد براي خداوندي که به رحمتش ما را از آب شيرين و گوارا سيراب کرد، و آنرا به خاطر گناهانمان شور و تلخ قرار نداد»!.
منبع : تفسير نمونه ، اثر مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى
در همین زمینه:
- دریافت تفسیر صوتی آیات 57 تا 74 سوره الواقعه ( مفسر : آقای دکتر محمد علی انصاری )
مطالب مرتبط :